Kontakt
Kontakt
URZĄD MIASTA I GMINY BIEŻUŃ
ul. Warszawska 2
09-320 Bieżuń
tel: (23) 657 80 56
fax: (23) 657 80 39
e-mail: umig@biezun.pl
www.biezun.pl
www.bip.biezun.nv.pl
Treść strony
Informacje o zmianach w urzędach po 01 marca 2015 roku.
Szanowni mieszkańcy Miasta i Gminy Bieżuń.
Z dniem 01 marca 2015 r. wchodzą w życie nowe ustawy: Prawo o aktach stanu cywilnego, Ustawa o dowodach osobistych oraz Ustawa o ewidencji ludności. Znowelizowane przepisy ustaw wprowadzają szereg zmian, mających ułatwić załatwienie spraw w urzędzie. Nowe rozwiązania mają być dla klientów korzystniejsze lecz w pierwszym okresie po wprowadzeniu nowego systemu informatycznego czas załatwienia sprawy może się wydłużyć.
Urząd Stanu Cywilnego
1. Odpisy aktów stanu cywilnego
Urząd Stanu Cywilnego w Bieżuniu będzie nadal właściwy dla rejestracji zdarzeń z zakresu rejestracji urodzeń, małżeństw i zgonów, które nastąpią na terenie Miasta i Gminy Bieżuń. Natomiast w znowelizowanej ustawie określono, że odpisy aktów stanu cywilnego będzie można pobrać w każdym urzędzie stanu cywilnego niezależnie od tego, gdzie zdarzenie zostało zarejestrowane, np. jeżeli małżeństwo zarejestrowano w USC w Bieżuniu, to odpis można pobrać w Bieżuniu i każdym innym USC; jeżeli zgon zarejestrowano w USC w Bieżuniu , to odpis aktu zgonu można pobrać w Bieżuniu lub w innym USC.
2. Rejestracja urodzeń.
W czasie rejestracji nowo narodzonego dziecka w Urzędzie Stanu Cywilnego będzie można dokonać jego zameldowania w urzędzie i ponadto system Rejestrów Państwowych wygeneruje dla dziecka nr PESEL.
3. Ślub poza urzędem.
Od 01 marca 2015 roku przyszli małżonkowie będą mogli wziąć ślub poza urzędem stanu cywilnego. Para będzie musiała złożyć jednak stosowny wniosek do kierownika USC o możliwość zorganizowania ceremonii poza urzędem. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, iż miejsce to musi zapewnić zachowanie uroczystej formy zawarcia związku małżeńskiego oraz bezpieczeństwo osób obecnych na uroczystości.
Ostateczna decyzja o możliwości zorganizowania ślubu, np. w plenerze, będzie należeć do kierownika USC. W myśl nowych przepisów za zorganizowanie takiej uroczystości przyszli małżonkowie będą musieli zapłacić 1.000 zł.
4. Dowody osobiste.
Od dnia 01 marca 2015 roku będą obowiązywały nowe zasady wydawania i nowy wzór dowodu osobistego.
Nowe zasady:
a) możliwość złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego w dowolnym urzędzie gminy/miasta,
b) możliwość złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego drogą elektroniczną,
c) wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, wyjątek - małoletni któremu do 18 urodzin pozostało 30 dni również może złożyć wniosek samodzielnie)
d) w imieniu osoby nie posiadającej zdolności do czynności prawnych lub osoby o ograniczonej zdolności do czynności prawnych ubiegającej się o dowód osobisty wniosek składa jeden rodzic lub opiekun prawny,
e) możliwość działania przez pełnomocnika w sprawie odbioru dowodu, gdy wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną, chorą, nie wychodzącą z domu,
f) możliwość zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu drogą elektroniczną
g) brak adnotacji o miejscu zameldowania
h) fotografia – kolorowe zdjęcie o wymiarach 35x45 mm powinno przedstawiać osobę w pozycji frontalnej, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzysłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.
i) prosty wniosek do wypełnienia.
Ewidencja ludności.
Z dniem 01 marca 2015 roku zaczną obowiązywać zmiany, które ustawodawca wprowadził w ewidencji ludności, do najważniejszych należą:
a) możliwość dokonania wymeldowania lub zgłoszenie wyjazdu za granicę drogą elektroniczną,
b) możliwość uzyskania nr PESEL przez cudzoziemca bezpośrednio po dokonaniu zameldowania
UWAGA!!!!
Szanowni mieszkańcy Miasta i Gminy Bieżuń.
Nowe rozwiązania wprowadzone przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych mają być korzystniejsze dla klientów, którzy będą załatwiać sprawy w urzędzie. Jednak w pierwszym okresie po wprowadzeniu nowych zasad czas załatwienia sprawy może się nieco wydłużyć.
Od 01 marca 2015 roku załatwienie określonych spraw nie będzie możliwe do sfinalizowania podczas jednej wizyty w urzędzie. Aby otrzymać odpis aktu stanu cywilnego znajdującego się w rejestrach poza Miastem i Gminą Bieżuń, wymaganych będzie, zgodnie z ustawą, kilka dni, potrzebnych na wprowadzenie do centralnego rejestru stanu cywilnego aktu, przez właściwy urząd stanu cywilnego. Ostatecznie o sprawności działania nowego systemu zadecyduje realne działanie.
Prosimy mieszkańców miasta i gminy o wyrozumiałość w tym trudnym okresie, kiedy będą wprowadzane nowe rozwiązania. Ponadto pragniemy zapewnić, że dołożymy wszelkich starań dla jak najlepszej realizacji nowych zadań leżących po stronie Urzędu.
Szczegółowe informacje w sprawie zmian w zakresie dowodów osobistych, ewidencji ludności i rejestracji stanu cywilnego można uzyskać w Urzędzie Stanu Cywilnego pod nr telefonu 23 6578056 wew. 17 .